lørdag 27. oktober 2007

Restaurering av mahogny ratt

Må fortelle en liten historie om et nydelig ratt jeg rastaurerte for en kompis. Ratt har jeg ikke reparert før men jeg har restaurert klassiske treseilere i snart 10 år så mente jeg kvailifikasjonene var på plass.

Rattet er et Personal Autostrada som sitter på en flott Austin Healey Sprite.


Rattet var nydelig, uten at jeg helt vet hvordan jeg kan beskrive hvorfor, men det var i dårlig forfatning, værre en bildene gir uttrykk av da det hadde masse sprekker i bakkant (kan se noen av disse opp til venstre i bildet)


Før jeg skrapte rattet rent for lakk bestemte jeg meg for å lime det sammen med epoxy justert med mahogny pusserester som matchet rattet på farge, når dette var gjort måtte jeg renskrape rattet forsiktig med varmepistol og dernest pusse det forsiktig og gradivs ned med finere og finere sandpair. Det er ikke mye tre på et slik ratt så man får passe seg for ikke å fjerne for mye når man skraper/pusser. Jobben gikk lettere en fryktet og jeg maskerte rattet og beiset det med International mohognybeis til vi fikk tilstrekkelig dybde og mørkfarge. Så lang får man ikke intrykk av sluttresultatet, men man sitter med en følelese av at man ihverfall har et spennede prosjekt mellom hendenen, men så skal magien begynne - Når vi får lagt første strøk lakk på rattet begynner dybden og gløden i treverket å tre frem og resultatenen begynner å motivere. Til slutt fikk vi frem et flott mahognyratt konservert med 8 lag lakk og nydelig dyp glød, jeg tør påstå at det løftet hele bilen.


Man må være klar over at lakken trenger flere måneder på å herde og det er ingen ting i veien for å legge et par lag ekstra nest år for å forsegle den opprinnelige jobben samt få på mer UV beskyttelse, man bør nok totalt opp i 10-12 lag for at det virkelig skal holde seg fint lenge. Fargen vil lysne noe, i forhold til på bildet, når det kommer ut i solen. Spriten er dessverre solgt og nå vet jeg ikke hvor rattet befinner seg i verden - Men et flott ratt var det.