lørdag 12. januar 2008

Vinter Challenge 2008 - Et kongeløp!

Se reportasje i Budstikka

Et forrykende flott løp som gav oss mange utfordringer. Dette må være det morsomste men også mest krevende løp jeg har kjørt til nå. Nydelige etapper med meterhøye brøytekanter på smale skogsbilveier gav den ekte rally følelse. Praktisk problemer med bil og spesielt ising og dårlig sikt delte vi med flere andre biler, men dette blir bare gode historier. Flere biler hadde store problemer på det ekstremt glatte føret, vi passerte ihvertfall 3 biler som hadde "parkert" godt ute i snøfonna. Traktorer i Sigdalsområdet hadde sin fulle hyre med å dra opp challengebiler denne dagen. På en av stemplingskontrollene måtte vi faktisk hoppe ut av bilen og ta oss frem til fots pga glatt is, selvfølgelig holdt det på å gå galt til fots ogdså med en skikkelig tryn, men vi kom oss da videre

Figur 1: Vinnere A-klassen: Jan Erik Jenssen og Rolf Lie - Porsche 911

For KZ 18954 så det stygt ut i starten og vi var nær ved å bryte på første transporten; på E18 forbi Asker begynte motoren å fuske, måtte kjøre av og problemet avtok automatisk, trodde en stund på høyre makter å freste rett ut på E18 igjen uten stopp. Problemet kom tilbake og en service i snøføyka under Drammensbroa ble løsningen, bra trening til Monte-Carlo husker jeg at jeg kommentert. Den ene tennpluggen viste seg å være problemet, dette ble ordnet og vi tok indre vei til første regulariy der vi ankom 15 min for sent og startkontrollen hadde forlatt stedet - Måtte kjøre oss inn i løpet og gav derfor gass. Følte oss litt malplassert der vi tok igjen arrangøren sine oppsamlere midt under første regularity. Nå hadde også vindusviskerene stoppet å virke så jeg måtte sitte med venstre hånd ut av vinduet å tørke av den delen av frontruten som jeg kunne rekke for å få sikt. Alt i alt en dårlig start, men du verden så flott løp :-)

Figur 2: Vinnere C-klassen: Ingar Carlsen og Erling Svendsen - Volvo PV


Tross problemer i starten klarte vi etterhvert å finne rytmen mot slutten av regularity nr 2. Torbjørn (kartleser) har bare kjørt ett ordentlig norsk løp før, men klarte seg utmerket, dette lover godt for Monte-Carlo løpet! Dersom noen har funnet en mobiltelefon ute i løypa kan det være Torbjørn sin, send meg isåfall en mail og gi beskjed.


Etterhvert som vi forstod at også andre hadde problemer med ising på viskere og generelt dårlig sikt og dårlig feste, ble målestning å klare å gjennomføre løpet. Var ikke 100% sikker på den nye motoren selv om jeg har fått kjørt mye med bilen siste dagene, motorproblemet ved Asker gjorde ikke saken mye bedre. At vi kom gjennom en til dels krevende løype er vi derfor meget godt fornøyde med. Det er bare å takke og bukke for at noen vil arrangere så flotte løp!

To ganger holdt det på å gå riktig galt med oss på glatta, men det er nå glemt. I det ene tilfellet rakk jeg faktisk å begynne å tenke på hvor/hvordan jeg skulle skaffe meg nye skjermer etc, men vi hadde nok mer flaks enn ferdigheter denne dagen. Litt radiobiltendenser bortetter brøytekantene ble liksom som ingenting å regne til slutt, selv her skvatt vi alltid tilbake i veibanen som om ingenting var skjedd. Bilen var til og med fri for bulker :-)
At vi til slutt kom inn på en 2 plass i klasse C er en stor lykke. Normalt gjør vi det ganske bra på regularitiene, men det erjo en fordel om vi rekker starten :-)

Til de som kjørte sitt første challengeløp denne gangen; Neste løp vil dere nok syns er en lek i forhold, men dersom dere da kjører i vanlig C klasse så vil jo de hemmelige tidkontrollene bli viktig og da er vi igang igjen :-)

Figur: Resultater klasse A:


Figur: Resultater klasse B:

Figur: Resultater klasse C:

Figur: Resultater klasse C-2:


Førerprøvene var suverent bra, men de gikk så dårlig at resultatene derfra forbigår jeg i stillhet. Venter som alltid spent på bildene til Bjørn Lahus på www.bilhistorie.no. Sjekk også reportasje på www.motorsport.no

Ingen kommentarer: