tirsdag 4. mai 2010

Rapport fra Eifelrennen 2009

Så var det tid for Nürburgring igjen. I en Indian summer-helg deltok vi med min Porsche 356 C/1964 på Eifelrennen 25-270909 i GLP =Gleichmässigkeitsprüfung (Regularity-kategorien) på Nordschleife. Opplegget var omtrent som ved tidligere Nürburgring Classic med 5 runder den 25. og 26., og avsluttet med 4 runder den 27. Første runde er en "warming up". Deretter tas individuelt valgt satt tid, som på de 2 (3) neste rundene skal kopieres med 1/10 sek. nøyaktighet. Den 26. skal denne idealtiden på runde 2
og 3 reduseres med 5 sek., og den 27. økes tilsvarende med 5 sek. Dette stiller krav til co-pilot, som må kommunisere stillingen til fører for hver km. eller tettere. Avvik straffes med 1 prikk pr. hvert tiendedels sekund. Etter de tellende rundene kjøres en runde for nedkjøling/avkjørsel. GLP-gruppen er delt opp med sportsvogner før 1965 i GLP 1, og fra 1966 - 1979 i GLP 2.

Alle 85 ekvipasjer kjørte i samme heat, det betød tett trafikk før bilene etter hvert fordelte seg på den 21 km lange Nordschleife. Mine 2 co-piloter, Anne Møbjerg og Peer Christian Høvik gjorde en flott innsats: I år fullførte vi løpene med en 3. plass av 27 i GLP 1-gruppen, klasse 5, og nr. 7/85 totalt i GLP 1 + 2. Dette resultatet innebar en fin premie. Helgen bød ellers på mange og eventyrlige andre løp med varierte opplegg på GP-banen for flere hundre historiske sportsbiler og med det 300 km lange
hastighetsløpet på Nordschleife som det heftigste. Se www.adac-eifelrennen.de

32.000 tilskuere kunne i tillegg til løpene ellers boltre seg i ustillinger, butikker og sosiale evenemanger.


For en mer detaljert informasjon og historikk vises til: www.sportsvogn.no/artikler/peerpaaringen/parpaaringen.htm/


Med hilsen,
Peer Høvik
Tel. 41562426