tirsdag 3. desember 2013

Har du begynt å planlegge 2014 les her først--->



Hei det skjer mer i starten på året og Tom A. Granli kommer med denne oppfordringen:

Hei

I forbindelse med det internasjonale regularity-rally The Winter Trial, som
kommer via Norge onsdag den 5. februar, trenger jeg 4 funksjonerer i Trysil
onsdag ettermiddag/kveld.  6 norske lag er påmeldt på billøpet.
Det skal kjøres en kveldsetappe i Trysil for elite-klassen på fine
vinterveger og mitt oppdrag er bl.a. å skaffe til veie 8 funksjonærer på
denne etappen.
4 er allerede klare slik at vi mangler 4 stk.  Første bil kommer til
etappemål i Elverum ca. kl. 22:30.

Det vil bli plassert 1 hollender og 1 nordmann i hver funksjonær-bil slik at
kravet er at en snakker litt engelsk.

Ta kontakt på e-post  tagranli@online.no ellet
tlf. 930 86 658 hvis du vil stå post i et internasjonalt miljø.
Jobben blir en post (HTK) på kvelden onsdag den 5. februar.

NB! De som står på startlisten for dette billøpet har IKKE fått denne
e-posten.

Web-side:  www.thewintertrial.nl>

Med vennlig hilsen

Tom A. Granli
NMK Trysil
 




Hallo alle historisk-rally entusiaster.
I oktober i år organiserte Billerud Motor Sport deltakelse for 12 norske biler i Tour de Corse Historique.
Alle tilbakemeldinger fra de som deltok tyder på at det var meget vellykket.
I 2014 planlegger også Billerud Motor Sport en ny felles organisering av deltakelse i et av de større europeiske løpene.
Vi ber dere som kan være interessert i å delta på et slikt opplegg å lese vedlagte informasjonsskriv og gi en tilbakemelding om eventuell interesse til undertegnede så raskt som mulig.

Mvh
for Billerud Motor Sport                                         Tom Gulbrandsen telf: +47 976 88 538

PS:     Denne utsendelsen kan være mangelfull.  Hvis noe av dere som mottar denne mailen kjenner andre som kan være interessert i å delta, vil vi gjerne få tilbakemelding slik at disse også kan bli invitert.
           



 





Hallo alle dere som mottar dette INFO-skrivet

I oktober i år organiserte Billerud Motor Sport, med Ove Billerud sin biltransportrailer som det sentrale element, deltakelse for 12 norske biler i Tour de Corse Historique.
Alle tilbakemeldinger fra de som deltok på Korsika  tyder på at det ble en vellykket og heftig rallyopplevelse.

Under planleggingsmøte i forige uke for neste års Rally Monte Carlo Historique ble det også luftet interessen for å organisere et tilsvarende opplegg til et annet historisk rally også i 2014.
Ove Billerud sin biltransportrailer vil være sentral i gjennomføring av deltakelsen.

På møte i forrige uke presenterte Bjørn Lie og Tom Gulbrandsen kort et utvalg av 15 aktuelle løp.
Det var enighet om at det måtte være et løp i Europa i enten i april, mai, juni eller i august, september eller oktober.
Det ble raskt enighet om å avgrense til et fåtall alternativer som Bjørn og Tom skulle skaffe mere info om.
I fjor ble det en avstemming mellom Tour de Corse Historique og Rally Portugal Historico.
Tour de Cors Historique ble valgt, selv om det medførte betydelig mere forberedelse og organisering enn det ville blitt ved en deltakelse i Portugal.
Uansett ble deltakelsen på Korsika et minne for livet for alle som var med til  «Skjønnhetens øy».

For 2014 har vi nå valg ut fire aktuelle løp som vi gjerne vil ha en tilbakemelding fra dere om dere kan være interesserti å delta i.
De synspunktene som ble framsatt på møte i forrige uke er notert og behøver ikke å gjentas.

Nedenfor finner dere en kort beskrivelse av løpene og en link til løpenes hjemmesider.
Selv om hjemmesidne omtaler årets løp er det mye informasjon å hente som underlag for en beslutning om dere kan tenke dere å delta.

1.     Historic Acropolis Rally.  ( onsdag 4. - mandag 9. juni 2014 )

            Løpet ble arrangert i 2013 og da skrev arrangøren følgende i programmet:
«Today, despite of the          challenging economic conditions, the 12th Acropolis Rally is starting under the foothill og the            Acropolis in Athens».
            Det har derfor vært en usikkerhet om løpet skulle arangeres i 2014.
            Jeg henvendte meg til arrangøren og har nå fått et hyggelig svar:
            Løpet skal arrangeres for 13. gang i 2014, og en norsk kontingent er selvfølgelig hjertlig           velkommen       og vil helt sikkert være med å bidra til å sikre at arrangementet blir gjennomført
            Det vil være 2 – 3 startsteder hvorav ett vil være Verona ( Italia )
            Selve konkurransen i Hellas vil være ca 1.000 km og løpet vil inngå i 2014 FIA  European Historic          Championship og FIA  Trophy for Historic Regularity Rallies.
            Det betyr at max hastighet på regularitiene vil være 50 km/t.
            I år ble regularitietappene arrangert på både lukkede og åpne veger.
            Deltakerantallet var 75 biler med modeller fram t.o.m. produksjon 31.12.1981
            Startkontingenten i 2013 var EUR 3.250 som inkluderte:
-         Competition fees
-         4 overnattinger i dobbeltrom i Aten og Itea
-         T/r for bil, fører og kartleser på fergen Ancona ( Italia ) - Petras ( Hellas )
-         Rally plakett
-         Rally dokumenter.

            Kanskje Historic Acropolis Rally kunne være noe å ha på CV'n.......



2.     Raid Polski Historyczny  ( torsdag 4. -  mandag 8. september 2014 )

            Løpet arrangeres for 3. i  2014. Det er en meget rutinert arrangør av EM og VM rally helt tilbake til         disse seriene startet. Rajd Polski er det originale rallyet som nå har fått sin historiske utgave også.    Som vanlig er base for arrangørens større løp Krakow helt syd i Polen. Det er direktefly til Krakow. Arrangøren vil gjerne ha med utenlandske lag. Alt finnes også på engelsk. På nettsiden skriver de at   løpet i 2014 inngår i FIA sitt EM for regularity rallies.  Da vil det ikke bli høyere snitt hastighet enn 50           km/t på reg og det er ikke så langt. 70 – 80 mil over tre dager.
            Drøyt 30 biler deltok i årets løp.

            Raid Polski Historyczny virker som et kostnads gunstig alternativ.




3.     Rally Portugal Historico ( tirsdag 7. oktober – søndag 12. oktober 2014 )

            Løpet kjøres for 9. gang i 2014.  Arrangør er ACP (Automobil Club Portugal) som årlig arrangerer VM    runde i rally.  De er dyktige arrangør og alt finnes tilgjengelig på fire språk inkludert engelsk.             Portugal er også et friskt løp i kategori med Korsika.   Portugal har imidlertid en langt enklere  logistikk.
            TAP har daglig direktefly til Lisboa.
            Løpet har base i Estoril som er 28 km fra Lisboa flyplass. De fem nettene som løpet flytter på seg er   hotell inkludert i påmelding. Alle måltider er også inkludert.
            Alle deltakerne bor på samme hotell. Det er bra standard på hotellene og maten er god.

            Det er dyktige karer som kjører bilberger bilene i slutten av startfeltet.
            Arrangøren har også egen koffertbil som frakter deltakernes bagasje.

            Løpet går over fem dager. For engelskspråklige lag blir det teknisk på mandag ettermiddag og et         eget førermøte med løpsledelsen så vi får svar på alt vi måtte lure på.
            Det er maks 120 biler med.  Biler produsert før 31.12.1982 kan delta.
            Start og målområde er i parken foran Estoril Casino.
            Første prøve er som regel på formel 1 banen Estoril. Det er ca 5 baneprøver i løpet samt et par            bakkeløp traseer. På disse kan du kjøre så fort du vil. Men din første gjennomkjøring setter en     standard tid du skal kjøre i de neste 3 rundene. Det må kjøres med hjelm på bane og i            bakketraseene.
            Det kjøres med 30 sek startmellomrom ut fra alle tidskontroller. Løypen er 1800 km med 40 innlagte      regularities på til sammen ca 650 km.  Det er GPS tidtaking.
            Stort sett er det 50 til 60 km/t i snitt på reg unntatt gjennom landsbyer. Der er det langt lavere.
            Stort sett fast veidekke, men det er ikke alltid asfaltert  i full veibredde. Reg er ikke stengt for annen    trafikk. Men det er informert med plakater at løpet vil komme og politiet er veldig med arrangøren og           stopper trafikk som prøver å kjøre mot rallyruten på de mest smale og krevende veiene.

            Tirsdag og onsdag er relativt romslige dager. Torsdag og fredag veldig travle.  Det er vanligvis en        nattrunde i Sintrafjellene som finale i løpet rundt midnatt, natten til lørdag.
            Premieutdeling er til lunsj lørdag. Så søndag til søndag med fly Oslo – Lisboa vil passe.
            Det er flere norske lag som har kjørt dette løpet de siste årene.

            Startkontingenten som bl. annet inkluderer både roadbok, 4 overnattinger, mat, bagasjetransport og     premieutdeling var i år EUR 3.200.

            Rally Portugal Historico anbefales av de norske som har deltatt i løpet de siste årene.
 

4.     Tour de Corse Historique 2014 ( tidlig oktober ? )

            I år hadde vi innsjekk og teknisk kontroll mandag 7. oktober. 
            Løpet startet tirsdag 8. oktober og vi nådde sluttmålet lørdag 12. oktober.
            Vi venter svar fra arrangøren om hvilke datoer løpet skal arrangeres i 2014 en av de første dagene,       men vi antar at det  blir på samme tid som i år ( altså ca. samtidig som Rally Portugal Historico )
           
            Det er både rally- og regularity klasse i løpet.
            Løpet går på lukkede veger.  Regularity kjører etter rallybilene.
            Løpet i 2013 var ca 1200 km med 18 SS/regularity.
            Det er tre hastighetsklasser: LAV ( bare for biler produsert t o m 1965 ), MIDDELS og HØY.
            Vi som kjørte i klassen for MIDDELS hastighet lå etter idealtiden stort sett på de aller fleste      etappene.
            Det er påbudt å kjøre med hjelm.
            Flere hastighets skifter på hver etappe og hastigheter helt opp i nesten 80 km/t.
           
            5 dager med spektakulær kjøring på fantastiske veger.
            Bortsett fra et par små glipper må vi si at arrangøren gav et meget solid inntrykk

            Før årets deltakelse startet vi planleggingen tidlig og fikk et nært og hyggelig forhold til arrangøren.
            En av grunnene til at det er viktig å starte planleggingen tidlig er at det er viktig å få bestill hotellrom     slik at logistikken er enklest mulig de dagene løpet kjøres.
            Det er ikke parc fermè for regularityklassen, men uansett er det greiest å overnatte i nærheten av          start / mål for dagsetappene og derav også i nærheten av restauranter og butikker.
            Startkontingenten i 2013 var EUR  3.500,  som dekker start og enkle luncher. ( ikke hotell )

            Det er mange av de som deltok i år som har ytret ønske om å reise tilbake også i 2014.......


Billerud Motor Sport organiserer selvfølgelig den felles deltakelsen i det løpet som velges.  Holder kontakt med arrangører, bestiller flybilletter, overnattinger, sender felles påmelding og ordner stort sett det meste.....

For å kunne ta en beslutning om det blir aktuelt å organisere en felles tur til en av disse fire løpene i 2014, og kunne komme i gang med forberedelsene og planleggingen, ber vi dere som er interessert i å delta om en tilbakemelding om hvilket løp dere kan tenke dere å delta i.
Hvis dere har to alternativ ber vi om at dere prioritere med alternativ 1 og alternativ 2.

Som tidligere nevnt i dette skrivet er det viktig å komme tidlig i gang med forberedelsene så vi ber derfor om din tilbakemelding til undertegnede så raskt som mulig, og senest innen 10. desember.

Med bilsportslig hilsen
for Billerud Motor Sport

Tom Gulbrandsen

telf: +47 976 88 538