Hei det skjer mer i starten på året og Tom A. Granli kommer med denne oppfordringen:
Hei
I forbindelse med det internasjonale regularity-rally The Winter Trial, som
kommer via Norge onsdag den 5. februar, trenger jeg 4 funksjonerer i Trysil
onsdag ettermiddag/kveld. 6 norske lag er påmeldt på billøpet.
Det skal kjøres en kveldsetappe i Trysil for elite-klassen på fine
vinterveger og mitt oppdrag er bl.a. å skaffe til veie 8 funksjonærer på
denne etappen.
4 er allerede klare slik at vi mangler 4 stk. Første bil kommer til
etappemål i Elverum ca. kl. 22:30.
Det vil bli plassert 1 hollender og 1 nordmann i hver funksjonær-bil slik at
kravet er at en snakker litt engelsk.
Ta kontakt på e-post tagranli@online.no
tlf. 930 86 658 hvis du vil stå post i et internasjonalt miljø.
Jobben blir en post (HTK) på kvelden onsdag den 5. februar.
NB! De som står på startlisten for dette billøpet har IKKE fått denne
e-posten.
Web-side: www.thewintertrial.nl
Med vennlig hilsen
Tom A. Granli
NMK Trysil
Hallo alle historisk-rally entusiaster.
I oktober i år organiserte Billerud
Motor Sport deltakelse for 12 norske biler i Tour de Corse Historique.
Alle tilbakemeldinger fra de som
deltok tyder på at det var meget vellykket.
I 2014 planlegger også Billerud Motor
Sport en ny felles organisering av deltakelse i et av de større europeiske
løpene.
Vi ber dere som kan være interessert i å delta
på et slikt opplegg å lese vedlagte informasjonsskriv og gi en tilbakemelding
om eventuell interesse til undertegnede så raskt som mulig.
Mvh
for Billerud Motor Sport Tom Gulbrandsen telf: +47 976 88 538
PS: Denne utsendelsen kan
være mangelfull. Hvis noe av dere som mottar denne mailen kjenner andre
som kan være interessert i å delta, vil vi gjerne få tilbakemelding slik at
disse også kan bli invitert.
Hallo alle dere som mottar dette INFO-skrivet
I oktober i år organiserte Billerud Motor Sport,
med Ove Billerud sin biltransportrailer som det sentrale element, deltakelse
for 12 norske biler i Tour de Corse Historique.
Alle tilbakemeldinger fra de som deltok på
Korsika tyder på at det ble en vellykket
og heftig rallyopplevelse.
Under planleggingsmøte i forige uke for neste års
Rally Monte Carlo Historique ble det også luftet interessen for å organisere et
tilsvarende opplegg til et annet historisk rally også i 2014.
Ove Billerud sin biltransportrailer vil være
sentral i gjennomføring av deltakelsen.
På møte i forrige uke presenterte Bjørn Lie og Tom
Gulbrandsen kort et utvalg av 15 aktuelle løp.
Det var enighet om at det måtte være et løp i
Europa i enten i april, mai, juni eller i august, september eller oktober.
Det ble raskt enighet om å avgrense til et fåtall
alternativer som Bjørn og Tom skulle skaffe mere info om.
I fjor ble det en avstemming mellom Tour de Corse
Historique og Rally Portugal Historico.
Tour de Cors Historique ble valgt, selv om det
medførte betydelig mere forberedelse og organisering enn det ville blitt ved en
deltakelse i Portugal.
Uansett ble deltakelsen på Korsika et minne for
livet for alle som var med til
«Skjønnhetens øy».
For 2014 har vi nå valg ut fire aktuelle løp som
vi gjerne vil ha en tilbakemelding fra dere om dere kan være interesserti å
delta i.
De synspunktene som ble framsatt på møte i forrige
uke er notert og behøver ikke å gjentas.
Nedenfor finner dere en kort beskrivelse av løpene
og en link til løpenes hjemmesider.
Selv om hjemmesidne omtaler årets løp er det mye
informasjon å hente som underlag for en beslutning om dere kan tenke dere å
delta.
1.
Historic Acropolis
Rally. ( onsdag 4. - mandag 9. juni 2014 )
Løpet
ble arrangert i 2013 og da skrev arrangøren følgende i programmet:
«Today, despite of the challenging economic conditions, the 12th Acropolis Rally is starting under the foothill og the Acropolis in Athens».
«Today, despite of the challenging economic conditions, the 12th Acropolis Rally is starting under the foothill og the Acropolis in Athens».
Det har derfor vært en usikkerhet om løpet skulle arangeres i 2014.
Jeg
henvendte meg til arrangøren og har nå fått et hyggelig svar:
Løpet
skal arrangeres for 13. gang i 2014, og en norsk kontingent er selvfølgelig
hjertlig velkommen og vil helt sikkert være med å bidra til å
sikre at arrangementet blir gjennomført
Det vil være 2 – 3 startsteder hvorav ett vil være Verona ( Italia )
Selve
konkurransen i Hellas vil være ca 1.000 km og løpet vil inngå i 2014 FIA European Historic Championship og FIA
Trophy for Historic Regularity Rallies.
Det
betyr at max hastighet på regularitiene vil være 50 km/t.
I
år ble regularitietappene arrangert på både lukkede og åpne veger.
Deltakerantallet
var 75 biler med modeller fram t.o.m. produksjon 31.12.1981
Startkontingenten
i 2013 var EUR 3.250 som inkluderte:
-
Competition fees
-
4 overnattinger i dobbeltrom
i Aten og Itea
-
T/r for bil, fører og
kartleser på fergen Ancona ( Italia ) - Petras ( Hellas )
-
Rally plakett
-
Rally dokumenter.
Kanskje
Historic Acropolis Rally kunne være noe å ha på CV'n.......
2.
Raid Polski Historyczny ( torsdag 4. - mandag 8. september 2014 )
Løpet
arrangeres for 3. i 2014. Det er en
meget rutinert arrangør av EM og VM rally helt tilbake til disse seriene startet. Rajd Polski er
det originale rallyet som nå har fått sin historiske utgave også. Som vanlig er base for arrangørens større løp
Krakow helt syd i Polen. Det er direktefly til Krakow. Arrangøren vil gjerne ha med utenlandske lag. Alt finnes også på
engelsk. På nettsiden skriver de at løpet
i 2014 inngår i FIA sitt EM for regularity rallies. Da vil det ikke bli høyere snitt hastighet
enn 50 km/t på reg og det er
ikke så langt. 70 – 80 mil over tre dager.
Drøyt
30 biler deltok i årets løp.
Raid
Polski Historyczny virker som et kostnads gunstig alternativ.
3.
Rally Portugal Historico ( tirsdag 7. oktober – søndag 12. oktober 2014 )
Løpet
kjøres for 9. gang i 2014. Arrangør er
ACP (Automobil Club Portugal) som årlig arrangerer VM runde i rally. De er
dyktige arrangør og alt finnes tilgjengelig på fire språk inkludert
engelsk. Portugal er også et friskt løp i kategori med
Korsika. Portugal har imidlertid en
langt enklere logistikk.
TAP
har daglig direktefly til Lisboa.
Løpet
har base i Estoril som er 28 km fra Lisboa flyplass. De fem nettene som løpet
flytter på seg er hotell inkludert i
påmelding. Alle måltider er også inkludert.
Alle
deltakerne bor på samme hotell. Det er bra standard på hotellene og maten er
god.
Det er dyktige karer som kjører
bilberger bilene i slutten av startfeltet.
Arrangøren
har også egen koffertbil som frakter deltakernes bagasje.
Løpet
går over fem dager. For engelskspråklige lag blir det teknisk på mandag
ettermiddag og et eget førermøte
med løpsledelsen så vi får svar på alt vi måtte lure på.
Det
er maks 120 biler med. Biler produsert
før 31.12.1982 kan delta.
Start
og målområde er i parken foran Estoril Casino.
Første
prøve er som regel på formel 1 banen Estoril. Det er ca 5 baneprøver i løpet
samt et par bakkeløp traseer.
På disse kan du kjøre så fort du vil. Men din første gjennomkjøring setter en standard tid du skal kjøre i de neste 3
rundene. Det må kjøres med hjelm på bane og i bakketraseene.
Det
kjøres med 30 sek startmellomrom ut fra alle tidskontroller. Løypen er 1800 km
med 40 innlagte regularities på til
sammen ca 650 km. Det er GPS tidtaking.
Stort
sett er det 50 til 60 km/t i snitt på reg unntatt gjennom landsbyer. Der er det
langt lavere.
Stort
sett fast veidekke, men det er ikke alltid asfaltert i full veibredde. Reg er ikke stengt for
annen trafikk. Men det er informert med
plakater at løpet vil komme og politiet er veldig med arrangøren og stopper trafikk som prøver å kjøre mot
rallyruten på de mest smale og krevende veiene.
Tirsdag
og onsdag er relativt romslige dager. Torsdag og fredag veldig travle. Det er vanligvis en nattrunde i Sintrafjellene som finale i løpet rundt midnatt,
natten til lørdag.
Premieutdeling
er til lunsj lørdag. Så søndag til søndag med fly Oslo – Lisboa vil passe.
Det
er flere norske lag som har kjørt dette løpet de siste årene.
Startkontingenten
som bl. annet inkluderer både roadbok, 4 overnattinger, mat, bagasjetransport
og premieutdeling var i år EUR
3.200.
Rally
Portugal Historico anbefales av de norske som har deltatt i løpet de siste
årene.
4. Tour de Corse Historique 2014 ( tidlig oktober ? )
I
år hadde vi innsjekk og teknisk kontroll mandag 7. oktober.
Løpet
startet tirsdag 8. oktober og vi nådde sluttmålet lørdag 12. oktober.
Vi
venter svar fra arrangøren om hvilke datoer løpet skal arrangeres i 2014 en av de
første dagene, men vi antar at
det blir på samme tid som i år ( altså
ca. samtidig som Rally Portugal Historico )
Det
er både rally- og regularity klasse i løpet.
Løpet
går på lukkede veger. Regularity kjører
etter rallybilene.
Løpet
i 2013 var ca 1200 km med 18 SS/regularity.
Det
er tre hastighetsklasser: LAV ( bare for biler produsert t o m 1965 ), MIDDELS
og HØY.
Vi
som kjørte i klassen for MIDDELS hastighet lå etter idealtiden stort sett på de
aller fleste etappene.
Det
er påbudt å kjøre med hjelm.
Flere
hastighets skifter på hver etappe og hastigheter helt opp i nesten 80 km/t.
5
dager med spektakulær kjøring på fantastiske veger.
Bortsett
fra et par små glipper må vi si at arrangøren gav et meget solid inntrykk
Før
årets deltakelse startet vi planleggingen tidlig og fikk et nært og hyggelig
forhold til arrangøren.
En
av grunnene til at det er viktig å starte planleggingen tidlig er at det er
viktig å få bestill hotellrom slik at
logistikken er enklest mulig de dagene løpet kjøres.
Det
er ikke parc fermè for regularityklassen, men uansett er det greiest å
overnatte i nærheten av start /
mål for dagsetappene og derav også i nærheten av restauranter og butikker.
Startkontingenten
i 2013 var EUR 3.500, som dekker start og enkle luncher. ( ikke
hotell )
Det er mange av de som deltok i år som har ytret ønske om å reise
tilbake også i 2014.......
Billerud Motor Sport organiserer selvfølgelig den
felles deltakelsen i det løpet som velges.
Holder kontakt med arrangører, bestiller flybilletter, overnattinger,
sender felles påmelding og ordner stort sett det meste.....
For å kunne ta en beslutning om det blir aktuelt å
organisere en felles tur til en av disse fire løpene i 2014, og kunne komme i
gang med forberedelsene og planleggingen, ber vi dere som er interessert i å
delta om en tilbakemelding om hvilket løp dere kan tenke dere å delta i.
Hvis dere har to alternativ ber vi om at dere
prioritere med alternativ 1 og alternativ 2.
Som tidligere nevnt i dette skrivet er det viktig
å komme tidlig i gang med forberedelsene så vi ber derfor om din tilbakemelding
til undertegnede så raskt som mulig, og senest innen 10. desember.
Med bilsportslig hilsen
for Billerud Motor Sport
Tom Gulbrandsen
e-post: togulb@online.no
telf: +47 976 88 538