Norsk Bilgaranti Cup totalt 2013
KNA Vest Agder med
Hakon Berge-Hansen i spissen arrangerte sist lørdag Challenge Sør, som denne
gangen hadde flyttet base fra Søgne til Farsund. Løpet startet lørdag
ettermiddag og hadde målgang litt før samme dag tok slutt.
Det var én unison tilbakemelding fra deltagerne etter
målgang på Farsund Fjordhotell natt til søndag; «dette var et vanskelig løp»!
Hakon hadde lagt opp til et løp der første del bestod
hovedsakelig av pålitelighetsprøver. Varierende hastigheter på mørke, krevende og
etter hvert glatte Sørlandsveier krevde sitt for mannskapet i de 13 startende
ekvipasjene. Etter hva deltagerne så før start gikk løpet sannsynligvis i flott
landskap – men det var verken tid eller lysforhold til å nyte dette underveis i
løpet.
Etter ferdighetsprøver på NMK Lister sin gokartbane (det var
mørkt der også, gitt…) bar det ut til siste del av løpet som skulle vise seg å
by på utfordringer som en sjelden møter i norske Challengeløp. Landskapet var
som på første del; mørkt. (Mange av deltagerne var for første gang på Lista Fyr,
men ingen av dem aner hvordan det ser ut der…) Totalvinneren sa under
premieutdelingen at dette virkelig minnet om PO-løp som ble kjørt på 60- og
70-tallet – for her stod virkelig utfordringer i kø. Mistanken om at Hakon har
danske gener ble sterkere og sterkere utover kvelden…
Fem tøffe orienteringsetapper stod for tur i andre del av
løpet. Ett element som var nytt for mange var fastsatte hastigheter og hemmelige
tidskontroller også på orienteringsetapper – og det var i tillegg lagt inn
flere hastigheter på hver etappe. Den godeste Hakon gikk også rundt før start
og fortalte til A- og B-lagene at ett av kartene var nær ti år gammelt og at
det var en grunn til at han fortalte dette.
Nok en gang; dansk innvirkning slo inn hos arrangøren! Veien
som skulle kjøres stod ikke på kartet, noe som skapte forholdsvis store
utfordringer for mange lag. Når veien ble lagt om vites ikke – men vi er helt
sikre på at det skjedde etter 2005 og før 2013!
KNA Vest Agder med Hakon i spissen hadde laget et svært
krevende løp på fantastiske veier. Både sekundkjøring og orientering blir
betydelig vanskeligere i mørket, noe også antall prikker på resultatlista
viser. En stor arbeidsinnsats var lagt ned i forbindelse med dette løpet – all honnør
til Hakon og hans stab. Litt «nedfor» var nok mange etter målgang, men nattmat
og noe godt i glasset sammen med sosialt samvær og premieutdeling gjorde godt
for kropp og sjel – og de fleste gikk til sengs med et smil om munnen.
Sesongen i Norge er dermed over – og forberedelsene til en
ny sesong er i gang hos mange arrangører. Til sammen har 158 førere og
kartlesere deltatt i årets Challengeløp, noe som tyder godt for kommende
sesong!
Hilsen Olve Klevmo Møller
Fra Oddvar:
Har dere spørsmål til resultatlisten må disse sendes undertegnede innen 8/11, etter dette anses listen som offisiell.
Minner på nytt om premieutdelingen på Helsfyr Hotell, Oslo fredag 15.november kl. 20:30.
Vi starter opp kl. 18:00 hvor vi oppsummerer året 2013, både
"hjemme og ute". Etter dette en orientering om forslag til
regelendringer for 2014.
Har dere forslag må disse sendes til
jan.egil.jenssen@bilsport.no i løpet av 11/11.
Vi rekker også å snakke litt om 2014 og løp i Norge, Norden og Europa for øvrig.
Noen ønsker sikkert å fortelle litt om sine planer for kommende år.
En del er allerede påmeldt i diverse løp for 2014 ute i Europa.
Vi har bestilt plass til ca. 35 personer, og det ville vært fint om dere kunne gi beskjed om dere kommer og evt. antall.
Send en mail til undertegnede, men for all del, det er jo lov å komme uten å "forhåndsmelde" seg.
Håper at premievinnerne dukker opp og at de får den hyllest de fortjener og ser fram til en hyggelig avslutning på årets sesong.
Mvh.Oddvar M.