tirsdag 4. desember 2007

Nyoverhalt Boble motor hentet hjem

Da Bobla mest hadde stått stille da jeg kjøpte bilen, ville jeg bygge opp en motor parallelt med at bilen var i bruk. Nå er resultatet ferdig og stor takk til "the boss" Morten, hadde jeg kunnet det han kan om VW motorer hadde jeg vært ennå lykkeligere. Bildet viser Morten i garasjen, motoren er akkurat løftet ned fra jiggen

Betryggende med hjelp fra en som kjører drag med VW insprøytningsmotor i Karmann Ghia, egenprodusert sådan

Motoren holder samme kubikk som før (eller noe mindre). Kjøpte en brukt AS blokk som ble linjeboret, veiva og svinghjulet er balansert, nye sylindre og nye blyfritopper (planet og portet), Ny kam, nye vipper, forsterkede vippearmer, justerbre støtstenger, nye lagre og pakninger. Benytter orginal forgasser også i fremtiden. Legger opp "full flow" dvs trekker oljen ut av motoren og gjennom et eksternt Fram HP1 racingfilter.
I det hele tatt en temmelig orginal motor med noe høyere effekt pga litt vassere kam, litt høyere kompresjon og 1,25 vipper, alt såvidt jeg forstår godt innenfor FIA homologiseringen. Morten anslår en økning fra 50 hk til oppunder 70 hk.

Fredag førskommende skal den inn i bilen, Reinemo Garage venter.

Orginalmotoren vil nok gjennomgå en full overhaling selv om den nå fungerer bra, den fikk nye topper kvelden før Midnattssolsrallyt. Hva som skal gjøres er ennå uklart, men nye pakninger og lagre er ihverfall på planen

Legger like godt inn et bilde til, flotte motorer uten alt kjøleblikk etc. Ja, toppdekslene skal pusses opp!


Sammen med ny blå Bosch coil, evt ny gasser, nye motorfester, nye bensintank, nye hjullagre, nye bremseskiver og bremsebånd burde jeg være i rute.

Plan for innkjøring blir 2 x 5 minutter mens bilen står stille på over 2000 omdreininger med nedkjøling mellom, dette for å kjøre inn kamakslen, skifter så filter og olje for deretter å kjøre mellom 10 og 20 mil før jeg igjen bytter olje og filter. Avhenger av å få kjørt bilen mye før Vinter Challenge for å bli sikker på at alt fungerer som det skal.

Ingen kommentarer: