fredag 7. desember 2007

Ny motor

Vi er i fint driv. Motor er ute, og den nye gjøres klar nå med kjøleblikk etc. Håper vi går klar av overaskelser.

Status 16 desember:
Dårlig med nyheter når det gjelder motorbytte, det skyldes lite fremgang. Bilen ble kjørt hjem forrige lørdag, men fortsatt er den ikke justert. Har "oljelekkasje" i full flow løsningen, nye hydrauliggslanger med fatspressede endestykker fra TESS ligger å venter på montering men det er jo så immari kaldt om dagen :-(

Dessuten står bobla på sommerhjul da 8 vinterfelger ligger klare for syredypping og pulverlakkering, 1 sett for pigg med 5,5'' bak og 4,5'' forann, og tilsvarende for nye piggfrie dekk

Nytt lastestativ:
Det hyggelige er at jeg i mellomtiden har fått tak i et tidsriktig lastestativ. Så dersom ingen forteller meg at det finnes bedre løsninger så kommer jeg til å starte Monte-Carlo med piggfrie dekk og ta med 4 piggdekk selv: 1 pigghjul i reservehjulsbrønnen, 1 pigghjul inne i inne i bilen eller i lasterommet forann, og 2 pigghjul på taket. Da burde jeg få plass til en bensintank ekstra på taket.

Status 18 desember:
Det går fremover. Ennå et sett nye 1/2'' hydraulikkslanger fra TESS er laget og nå montert, uten noen form for lekkasje :-) Motoren er vanskelig å starte men med en 2000w ovn så fikk jeg forvarmet den såpass at den ville dra i gang. Forsatt må den justeres, men fikk tatt en sving på glatta med sommehjul. Motoren ble kjørt varm og tomgang stilt slik at den oppfører seg sånn nogenlunde.

Status 27 desember:
Vel, jeg vet ikke hva jeg skal si, ribbe og akevitt er kanskje mest beskrivende - lite arbeid utført i garasjen siste dager. Er ikke fornøyd med bilen slik den står nå, har skiftet forgasser (150 hoveddyse istedet for 130, motoren må ikke gå for magert nå som den krever mer) og det ble litt bedre, men jeg er ikke helt fornøyd med motoren. Teorien nå er at den suger falsk luft ved innsugsmanifoilen, motoren må ut for en grundigere kontroll. Startgasstrikset rundt innsuget tyder på en liten lekkasje der venstre innsug er festet i topplokket. Da toppene er tatt noe ned for øket kompresjon er det kortere avstand mellom toppen enn på orginalen, kan ha blitt litt lurt av det.

Fikk tilbake vinterhjulene i dag så nå er sommerhjul erstattet med pigg, tok en liten sving rundt i nabolaget så jeg fikk kjørt varm vogna. Ekstra felgsett er under restaurering, tester nye piggfri dekk på nyåret

Ingen kommentarer: