tirsdag 20. november 2007

RMCH 2008 - Forberedelse: Tripp

På bobla har jeg idag koblet trippen ved å sette inn et T-stykke mellom eksisterende speedometerkabel og speedometeret, fra denne går det en ekstra kabel bort til trippen, mao blir det problemer med speedometerkabelen så ryker begge instrumentene. Dersom dette skulle skje nede i Alpene så kunne jeg fortsatt tenke meg å ha mulighet til å fullføre Monte-Carlo, en backupløsning er derfor viktig. Speedometer klarer jeg meg uten men uten tripp har vi lite å melde.

Orginalt går kabelen fra speedometeret via lasterom og ut i forskjermen på venstre side og inn spindelen (11A), fra innsiden. Tar man av senterkoppen på felgen vil man se kabelen slutter i et hull i metallkoppen (2o) som er festet på bremeskiven, hullet er firkantet og det samme er kabelen, når julet dreier gå derfor kabelen rundt. Kabelen går mao i et hull gjennom spindelens senterbolt


Da speedometerkabelen går på venstre forhjul for både venstre- og høyrerattede biler ble jeg nødt til å få tak i en ekstra orginalspindel til høyre forhjul og frese ut hull tvers gjennom denne.

Walter tok jobben (verdens hyggligste kar, som hjelper meg med produksjon av deler til seilbåten), spindelen skulle være ferdig forrige uke men en rask titt avslørte at det ikke var freset ut plass for hylsen, denne skal stikke inn ca 20mm med diameter 12mm før hullet blir mindre og der kun kjernen føres videre gjennom spindelens senterbolt, dette er viktig for å sentrere kjernen i kabelen.


Hull for speedometer kabel midt i bildet, frest skrått inn for å treffe senter av "bolt" og hullet som ble frest fra andre siden, med gjenger

Norsk Speedometerservice lager en ekstra speedometerkabel som ligger fast i bilen som reserve, ferdigkoblet. Tilbake i Norge blir nok denne koblet på tripp nummer to slik at vi kjører med én Hemotripp på sitt hvert forhjul, har lov til å ha kun én tripp i Monte-Carlo Historique

Det er en fordel å slippe å montere en kabel på utsiden av forhjulene da dette er en eksponert og skjør løsning, gjør man det bra i løp i utlandet blir man bare nervøs for at noen skal sparke i stykker løsningen.
Aasmund Kleve sin Volvo Amazon 123 GT hadde en utvendig montert T-ledd og kabel på venstre forhjul som dessverre hang og slang den ene morgenen under Midnattssolrallyet, Sabotasje kan jeg ikke påstå at det var, men det er uansette bittert om slikt skjer når man ligger så godt an (om man da ikke har bakupløsning, og det hadde Aasmund)

Forøvrig tar jeg med ekstra T-ledd, ekstra kabelstykke fra T-ledd til tripp og en ekstra tripp :-) Mer om tripp her

Ingen kommentarer: