Det
13ende Tour de Corse Historique ble arrangert i dagene 8. - 12. oktober 2013.
I
regi av Billerud Motor Sport, som stillet med biltransporter og organisering av
alt praktisk med felles deltakelse, valgte 12 norske lag å delta i løpet.
De
norske deltakerne var:
Åsmund
Kleve / Oddvar Moland Volvo
123 GT
Svein
Lund / Tore Fredriksen Datsun
240 Z
Frode
Lund / Bjørn Lie Austin
Healey 3000
Ove
Billerud / Tom Gulbrandsen Volvo
122 S
Peter
Lie / Trond Brørby Volvo
142
Tom
Hotvedt / Leif A Neset Porsche
911
Tore
Johannessen / Anita Sørstø Porsche
911
Petter
Gudesen / Leif Brennhovd BMW
2002 Turbo
Bjørn
Erik Indahl / Bjarne Koren Mercedes
300
Gunnar
Børli / Morten Karset Volvo
PV 544
Bjørn
A Aaserud / Arne Frogner Porsche 911
Jan
Skute / Stein Røed VW
1500 S
Tour
de Corse Historique kjøres på lukkede veger og løpet har både rally klasser (
VHC ) og challengeklasser ( VHRS ).
Ca
250 biler deltok i løpet som forflyttet seg over store deler av Korsika.
Det
gikk etapper helt nord på Cap de Corse, som gjerne kalles «Korsikas Finger», på
østkysten, på vestkysten, så langt sør som til Propriano og oppe i
fjellmassivene midt på øya.
Vegene
på Korsika er smale, svingete og går gjerne i fjellsidene med stup på flere
hundre meter på utsiden av vegen. Og det
er ikke alle steder det er autovern....
Selv
om alle de norske deltakerne kjørte i VHRS/challengeklassen var hastighetene
som skulle holdes så høye at det i praksis gikk det remmer og tøy kunne holde
på de fleste av de 18 etappene som ble kjørt.
Det
ble kjørt i tre hastighets klasser for de som kjørte regularity: LAV,
INTERMEDIAIRE og HØY.
Selv
om løpet var nytt for alle de norske deltakerne, og vegstandarden var tøff, var
den norske innsatsen upåklagelig.
Deltakerne
fra Norwegian Rally Drivers Club var den største utenlandske kontingenten og
kapret 2dre plassen i lagkonkurransen, knepent slått av Automobile Club de
Monaco.
Gunnar
Børli / Morten Karset i Volvo PV 544 ble nr. 7 totalt og nr 2 i klassen med
lavest hastighet. En innsats det står
stor respekt av.
Tore
Johannessen / Anita Sørstø i Porsche 911 ble nr. 11 totalt og nr. 8 i
hastighets klasse INTERMEDIAIRE.
Tredje
beste norske lag ble Ove Billerud / Tom Gulbrandsen i Volvo 122 S som ble nr.
14 totalt og nr. 11 i hastighets klasse INTERMEDIAIRE.
De
norske deltakerne plasserte 6 biler blant de 20 beste og det var 92 biler som
startet i regularity klassen hvorav 68 fullførte løpet.
4
norske biler måtte dessverre bryte.
Tour
de Corse Historique ble profesjonelt arrangert av automobilklubben ASA Terre de
Corse med tidligere europamester i rally, Yves Loubet, i spissen.
Opplevelsen
av å kjøre dette fantastiske billøpet på Korsika fristet flere av de norske til
nye deltakelser, så det er ikke umulig at det norske flagget vil vaie på
Korsika også i framtiden...
Takk til Tom
Gulbrandsen for stoff og bilder