tirsdag 12. februar 2008

Bilder fra Rallye Monte-Carlo Historique 2008


Ønsker meg bilder fra Rallye Monte-Carlo Historique slik at vi kan formidle litt intrykk på webben. Har bare bilder av egen bil, send meg derfor bilder så kan vi formidle dem her! Alt av interesse. Er det noen som har lyst til å skrive noen ord om løpet så ta kontakt, jeg legger mer enn gjerne ut en story eller to.

Se slideshow, legger inn mer bilder etter som de dukker opp. Under har du noen smakebiter fra det jeg har mottatt til nå. Gå rett til fotoalbum


Vet ikke hva Henning prøver på her, drømmer han egentlig om flysertifikat? Alternativt ligger han godt an på tid og planlegger en plutselig service under bilen?


Følger man i Henning sine spor, men prøver ennå litt hardere så kan man få til dette. Dessverre hadde Vidar en utkjøring som gjorde at han måtte bryte løpet. Her fra kaia i Monaco


Tore og Svein (klassevinnere) poserer i Datsun 240 Z

Send mer bilder!!!

En annen ting: Stein Hardeng hadde med seg en bok ned til Monaco som jeg tror flere vil kunne ha interesse av, heldigvis fikk jeg tak et eksemplar på antikvariat.net. Dette var eneste eksemplaret men det kan dukke opp nye, boken jeg snakker om er utgitt på Cappelen:

WEDÉN, MORTEN ROLFSEN: Oslo - Monte Carlo. Fart og lidenskap - rally og rulett. 1996. 4to. Orig. helshirtingbd. med smussomsl. 192 s. Illustrasjoner, delvis i farger.
Får du et treff på Ruuds Antikvariat Mysen er det en fare for at det er boken jeg kjøpte. Ble sittende å lese i hele går kveld; F.eks forteller den om i gamle dager da Rallye Monte-Carlo startet fra bl.annet Stavanger med passering av den beryktede Tronåsen.
Den gangen fikk de faktisk bonus for å starte så langt unna!! Det syns jeg man skulle ta opp til vurdering igjen :-) Tror jeg må sjekke opp om det fortsatt går an å kjøre Tronåsen, isåfall får jeg planlegge et besøk med Morganen til våren

Så lovet jeg å komme tilbake til vår egen utkjøring på Col de Meneé. Vi var godt briefet og var oppmerksom på at etter passering av topp punktet ville vi komme ut av en tunnel som umiddelbart går inn i en 90 graders venstre sving. Pga den heftige stigningen opp til topp punktet lå vi som sedvanlig 15-20 sekunder bak skjema, men vi klarte da 90 grader'n som de disiplinerte kjørerne vi er.

100 meter etterpå kom vi inn i en høyre sving som gikk over i en venstre sving. Inngangen i høyresvingen på lav hastighet gikk greit men det var ekstremt glatt og utgangen var ikke perfekt, dvs inngangen i neste sving ble dårlig. Jeg trodde ikke dette ville gi noe utslag da jeg kjørte rolig (vi hadde tross alt kjørt mye versting på værre steder før dette), men bilen ville ikke annet enn rett frem i venstresvingen. På utsiden var det svært bratt, men heldigvis var det en snøfonn som tok oss i mot. Torbjørn måtte gå ut på sjåførsiden.

Det tok oss 20 mintutter å få ut bilen, først prøvde vi å spa den ut og taue den bakover, det gikk ikke. Så prøvde vi å taue den ut forover, det gikk heller ikke. Høyre bakhjul stod i friluft så vi hadde ikke hjelp av egen moter. Beskjeden ble derfor at tauebilen måtte nappe til forover så fikk heller tauet ryke, dette gjorde susen og vi var fri på tredje forsøket. Ingen bilder ble tatt på utsiden, for å si det sånn.

Tidsprikkene rant på men vi var helt nødt til å roe ned pga av den ekstremt glatte nedkjøringen og de uendlig svingete veiene. Sporene som åpenbarte seg på vår nedfart antydet at vi var ikke de eneste som kjørte ut på denne prøven (tipper Henning kan bekrefte dette). Neste år skal vi ta det roooooligere ;-)

Får vel legge til at rett etter passering av topppunktet på Col de Turini prøven så smalt vi inn i høyre siden i noe som så ut som en skrånende murvegg dekket med snø. Vi spratt ut igjen og over i en litt lavere "vegg" på venstre side før vi fortsatte som før, men nå med en bil som viste seg å kjøre rett frem til tross for at rattet var svingt 30 grader mot venstre. Dette var inne på prøven så vi fortsatte, hadde ingen lyst til å sjekke skadeomfanget som jeg antok var omfattende. Vel nede i Monaco måtte vi jo ut av bilen, smånervøs og motvillig gikk jeg rundt på høyresiden for å sjekke de ødelagte skjermene, men der var ingen skader!? Boble er ikke så dumt likevel :-) Men kartleser fikk vondt i ryggen fra sidestøtten på sportsstolene ....