Challenge er et billøp som består av ferdighetsprøver, pålitlighets-, orienterings- og transportetapper. Alle kan kjøre Challengeløp, i tillegg til en hvilken som helst bil vil man ha behov for en kartleser (>14 år) og en kalibrerbar trippteller. Nyheter vil komme øverst på siden og skyve eldre innlegg nedover, se eldre innlegg for tilgang til historikk, eller naviger i menyen ute til høyre. Fritekstsøk har du øverst i venstre hjørne.
torsdag 31. januar 2008
Start om 1 time
onsdag 30. januar 2008
Rally Monte-Carlo Historique 2008 er igang

Det vil derfor komme inn innlegg løpende fra nå av i noe ustrukturert form, men dette er meldinger sendt inn rett fra førersetet i KZ 18954. Får rydde opp når vi er tilbake.
Da ønsker vi alle norske lag lykke til og håper at biler og teknologi holder løpet igjennom!
Går det som jeg forventer vil det fom søndag komme løpende resultater på www.acm.mc
fredag 25. januar 2008
www.challengelop.no

Tenkte å gi den nye webadressen litt oppmerksomhet med en egen logo som du også kan stemme over på de nye sidene.
Systemet er bygget opp slik at vi kan tillate andre forfattere så har du lyst til å bidre les mer her...
Monte-Carlo løpet begynner om kort tid og går alt som det skal vil siden du nå er på bli oppdatert løpende med MMS rapporter fra KZ18954 live fra løpet :-) Håper bilen holder litt bedre enn under Vinter Challenge slik at vi ihverfall kommer litt sydover ....
torsdag 24. januar 2008
Rallye Monte-Carlo er igang

Da er de store gutta i gang med sitt rallye! Morsomt å se kart over SS 15 (SS17) over Col du Turini som blir den samme vi skal kjøre om en ukes tid. Anbefaler en tur innom Goolge Earth, søk opp Col de Turini zoom og tilt satelittbildet slik at du får en følelse med fjell etc, flott 3D effekt.
Her kan du se TV Budstikka som har besøkt noen av de som forbereder seg til Rallye Monte-Carlo Historique
Her er kartet over Col de Turinin etappen sakset fra www.acm.mc:

Legger ved et utsnitt av Google Earth, får sikkert pepper for det, men tøft er det:

Klikk på bilder for større versjon. Installer Google Earth på din PC fra denne linken, eller les litt om produktet her før du installerer.
Her er et satelittbilde til fra andre siden:

Men nå må jeg ut å legge om til nye piggfrie dekk slik at vi kan komme oss til Monte-Carlo via Tyskland :-) Henning har funnet sitt drømmeføre på YouTube, glad jeg har friske pigger!
Resultatservice WRC har du her
tirsdag 22. januar 2008
Nyheter, Januar - Informasjon fra Oddvar Moland
Spindel byttes nå
mandag 14. januar 2008
Behov for følgebil i Monte-Carlo?

Stein Hardeng 90 01 32 70 stein@kirkensfamilievern.no
Terje Nilssen 92 83 31 22 terje.nilssen@jackon.de
Foreløpig er det to lag som er interessert, blant annet kz18954 på startnummer 215. Det suverent beste er om de som deler bil ikke ligger for langt fra hverandre på startlisten, men la oss ikke gjøre det til en hindring.Du kan også legge igjen en kommentar under dette innlegget om dette er interessant
lørdag 12. januar 2008
Vinter Challenge 2008 - Et kongeløp!
Et forrykende flott løp som gav oss mange utfordringer. Dette må være det morsomste men også mest krevende løp jeg har kjørt til nå. Nydelige etapper med meterhøye brøytekanter på smale skogsbilveier gav den ekte rally følelse. Praktisk problemer med bil og spesielt ising og dårlig sikt delte vi med flere andre biler, men dette blir bare gode historier. Flere biler hadde store problemer på det ekstremt glatte føret, vi passerte ihvertfall 3 biler som hadde "parkert" godt ute i snøfonna. Traktorer i Sigdalsområdet hadde sin fulle hyre med å dra opp challengebiler denne dagen. På en av stemplingskontrollene måtte vi faktisk hoppe ut av bilen og ta oss frem til fots pga glatt is, selvfølgelig holdt det på å gå galt til fots ogdså med en skikkelig tryn, men vi kom oss da videre
Figur 1: Vinnere A-klassen: Jan Erik Jenssen og Rolf Lie - Porsche 911
For KZ 18954 så det stygt ut i starten og vi var nær ved å bryte på første transporten; på E18 forbi Asker begynte motoren å fuske, måtte kjøre av og problemet avtok automatisk, trodde en stund på høyre makter å freste rett ut på E18 igjen uten stopp. Problemet kom tilbake og en service i snøføyka under Drammensbroa ble løsningen, bra trening til Monte-Carlo husker jeg at jeg kommentert. Den ene tennpluggen viste seg å være problemet, dette ble ordnet og vi tok indre vei til første regulariy der vi ankom 15 min for sent og startkontrollen hadde forlatt stedet - Måtte kjøre oss inn i løpet og gav derfor gass. Følte oss litt malplassert der vi tok igjen arrangøren sine oppsamlere midt under første regularity. Nå hadde også vindusviskerene stoppet å virke så jeg måtte sitte med venstre hånd ut av vinduet å tørke av den delen av frontruten som jeg kunne rekke for å få sikt. Alt i alt en dårlig start, men du verden så flott løp :-)
Figur 2: Vinnere C-klassen: Ingar Carlsen og Erling Svendsen - Volvo PV

Tross problemer i starten klarte vi etterhvert å finne rytmen mot slutten av regularity nr 2. Torbjørn (kartleser) har bare kjørt ett ordentlig norsk løp før, men klarte seg utmerket, dette lover godt for Monte-Carlo løpet! Dersom noen har funnet en mobiltelefon ute i løypa kan det være Torbjørn sin, send meg isåfall en mail og gi beskjed.
Etterhvert som vi forstod at også andre hadde problemer med ising på viskere og generelt dårlig sikt og dårlig feste, ble målestning å klare å gjennomføre løpet. Var ikke 100% sikker på den nye motoren selv om jeg har fått kjørt mye med bilen siste dagene, motorproblemet ved Asker gjorde ikke saken mye bedre. At vi kom gjennom en til dels krevende løype er vi derfor meget godt fornøyde med. Det er bare å takke og bukke for at noen vil arrangere så flotte løp!
To ganger holdt det på å gå riktig galt med oss på glatta, men det er nå glemt. I det ene tilfellet rakk jeg faktisk å begynne å tenke på hvor/hvordan jeg skulle skaffe meg nye skjermer etc, men vi hadde nok mer flaks enn ferdigheter denne dagen. Litt radiobiltendenser bortetter brøytekantene ble liksom som ingenting å regne til slutt, selv her skvatt vi alltid tilbake i veibanen som om ingenting var skjedd. Bilen var til og med fri for bulker :-)
At vi til slutt kom inn på en 2 plass i klasse C er en stor lykke. Normalt gjør vi det ganske bra på regularitiene, men det erjo en fordel om vi rekker starten :-)
Til de som kjørte sitt første challengeløp denne gangen; Neste løp vil dere nok syns er en lek i forhold, men dersom dere da kjører i vanlig C klasse så vil jo de hemmelige tidkontrollene bli viktig og da er vi igang igjen :-)
Figur: Resultater klasse A:

Figur: Resultater klasse B:

Figur: Resultater klasse C:

Figur: Resultater klasse C-2:

Førerprøvene var suverent bra, men de gikk så dårlig at resultatene derfra forbigår jeg i stillhet. Venter som alltid spent på bildene til Bjørn Lahus på www.bilhistorie.no. Sjekk også reportasje på www.motorsport.no
Erfaringer RMCH 2008/ løp i utlandet

søndag 6. januar 2008
NAF Asker & Bærum Vinter Challenge 2008
Siste info fra Oddvar Moland:
Lørdag 12/1 arrangerers første løp i årets NTM-cup i Challenge. Det er NAF Motorsport Asker og Bærum som er først ute med sitt Vinter Challenge med base i Sandvika. Løypa går i hovedsak i søndre Buskerud, totalt 32 mil på forhåpentligvis, fine vinterveier.Oppfordrer dere som har mulighet, til å ta en tur til Valle Gård i Lier, vis à vis Gartnerhallen og nabo til Liungbanen. Fra E-18, følg skilt til Hønefoss/Lierbyen, fra rundkjøringen er det 900 m til parkering ved klubbhuset til Liungen. På gården skal deltagerne kjøre en ferdighetsprøve som er ca. 700 m lang, denne kjøres 3 ganger. Første bil er forventet til Valle kl. 13:30.Salg av pølser og vafler på "lagret" med fin tilskuerplass på lasterampa.
Minner også om at etternølere er hjertlig velkommen til å delta i Vinter Challenge, uansett type bil og årsmodell, med eller uten trippteller !! "Mini-kartleserkurs" i Sandvika torsdag kl. 18:30 på NAF-Sentret.
lørdag 5. januar 2008
Motor: Feil funnet - Jippi
Da er livet enklere å leve igjen, den nye motoren ble liksom aldri helt 100%, men nå fant vi feilen ved vippearmakslen som ikke satt som den skulle - Dvs ventilene på sylinder nr 1 gikk dårlig. Heldigvis lot dette seg ordne uten å ta ut motoren, kun høyre bakhjul måtte av. Bildet viser toppen på høyre side av bilen etter at vippearmer og støtstenger er tatt ut for nærmere undersøkelser. I dag blir det en lengre kjøretur og siste oljeskift ++ før Vinter Challenge :-)
Over ser du vippearmakslen som skrus på igjen, festet med to M8 bolter med 3 kg moment og bruk av Locktite. Du ser også bøylen hengende ned som elegant holder toppdekslet på plass, toppdeksel fjernes evt settes på uten bruk av verktøy. Ventilklaringen måtte stilles påny, dette gjøres med en 13mm fastnøkkel, flat skrujern og bladsøker (0,15mm)
tirsdag 1. januar 2008
INVITASJON TIL CHALLENGE-KONFERANSE 8 MARS 2008
Sted: Lier Veikro, Lierbakkene 12 i Lier (Tidligere Lierkroa på gamle E-18)
Tid: Lørdag 8. mars, kl. 09:30 til ca. kl. 17:00.
Program: Kl. 09:30 – 12:00 Vi ønsker å oppdatere Challenge-reglementet slik at det er
tilpasset dagens situasjon og i samarbeid med utøverne.
Kl. 12:00 – 13:00 Lunsjpause
Kl. 13:00 – 15:00 Hvordan ønsker vi kjøreordren utformet, vanskelighetsgrad, oppsett, kart, ulike etapper, passe for nybegynnere og rutinerte.
Kl. 15:00 – 17:00 Nyttig informasjon for arrangører, nye og gamle. Forarbeid, trasèvalg, kjøreordre og kart, tid-kort, innbydelse, tilleggsregler, startprogram og resultater.
Det aller meste av det som trengs er tilgjengelig og, ved forespørsel, kan dette sendes på mail.
(Det vil bli noen kortere pauser i løpet av dagen)
Påmelding og henvendelser: Oddvar Moland, tel. 90019490 o.moland@c2i.net
Påmelding innen 1. mars 2008.
Kursavgift: Kr. 200/- pr. pers., betales ved ankomst. Ønsker dere Kjøreordre og kart tilsendt før konferansen, innbetales kr. 250/- til konto 2260.20.00870 som dekker kursavgiften + porto.
Lunsj bestilles og betales av hver enkelt.
Kurskomitè: Aasmund Kleve, Stein Røed og Oddvar Moland.
Tilleggsinformasjon: Challengereglementet:
Vi forutsetter av den enkelte har gjort seg opp en mening og forberedt seg i forkant. Enten dere er nybegynnere eller etablerte har dere sikkert en mening om hvordan man kan få et enklere og bedre reglement. Det er viktig at også våre ”nye” deltagere engasjerer seg, hvordan tolker dere reglementet som ”nye” i sporten.
Reglementet ligger på www.bilsport.no eller dere kan også få dette elektronisk ved henvendelse til o.moland@c2i.net. Reglementet vil også bli utlevert på konferansen.
Kjøreordre og kart:
Vi har ennå høsten og vinterens løp friskt i minne og vi opplevde da 3 ulike varianter av kart og kjøreordre. Positivt eller negativt ? Er ”gjenkjennelseseffekten” viktig for nybegynnerne eller ”går de på med krum hals”. Det er nybegynnerne vi ønsker å ta hensyn til, men vi må heller ikke ”nedprioritere” de etablerte. Tulipanpiler i kjøreordre på transport- og pålitelighetsetapper. O-etapper, inntegning eller beskrivelse. Type kart til de ulike etapper. Ferdighetsprøver.
Håper på en konstruktiv debatt og at vi kan enes om et konsept alle har glede av.
Vi bruker siste arrangerte løp, ”Vinter Challenge” som et utgangspunkt og diskuterer oss fram til en ”mal”, eller kall det gjerne regler man, som arrangør, må etterleve.
Kjøreordre, klasse C og kartbok kan sendes til de deltagerne som ønsker dette i forkant av konferansen, se under punktet ”Kursavgift”.